کتاب الطهارة (۲)
کتاب الصوم (۶)
کتاب الحج و العمرة (۲)
کتاب الزکاة
کتاب الخمس (۲)کتاب الجهاد
کتاب الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر
ابواب الإیقاعات
أبواب الأحکام
کتاب الأطعمة و الأشربة (۱)
کتاب الغصب
کتاب الشفعة
کتاب إحیاء الموات
کتاب اللقطة
کتاب الإرث
کتاب القضاء
الأفعال المحرمة (۱)
فلسفه فقه (۳)
القواعد الفقهية (۲)
تاریخ فقه (۳)
فقه الأخلاق (۱)
رجال شیعه
کلیات رجالی
مفردات رجالی
رجال اهل سنت
کلیات رجالی
مفردات رجالی
کلیات فهرستی
مفردات فهرستی
فقه الحدیث (۱)
دعا و زیارات (۳)
مباحث الفاظ
اصول عملیه
برائت
تخییر
احتیاط
استصحاب
■ امور عامه (۱۰)
■ تفسیر و علوم قرآن (۲)
تفسیر
علوم قرآن
■ تراجم
تراجم شیعه
تراجم اهل سنت
ملل و نحل
آخرین پرسشها
- کتاب الصلاة » در نماز استیجاری اگر با اجیر مقدار مستحبات قید نشود ، تکلیف اجیر چیست؟
- فقه » آیا میتوانیم در وقت نماز به رسانه ها اعتماد کنیم ؟
- کتاب الصلاة » حکم نماز جمعه در عصر غیبت چیست ؟
- فقه » در مورد حرمت مطلق غنا و موسیقی ،حکم زنگ موبایل و تلفن به چه صورت است؟
- کتاب الصید و الذباحة » حکم شرعی ماهیانی که با چشم غیر مسلح فلس ندارند چیست؟
- مسائل مستحدثه » آیا چشم مسلح مانند میکروسکوپ و تلسکوپ حجیت دارد ؟
- کتاب الأطعمة و الأشربة » سلام علیکم حکم خوردن و آشامیدن در مسجد چیست ؟
- فلسفه فقه » آیا شرط متاخر باماهیت فلسفی در مسائل فقهی قابل تصور است؟
- اصول فقه » آیا شیخ مفید منکر خبر واحد است؟
- الأبواب الإقتصادية » گرفتن وام ازدواج که کارمزد چهار درصد دارد حرام است یا نه؟؟
پرسشهای تصادفی
- ابواب العبادات » تأثیر مسافت قهری در نماز مسافر
- علوم الحدیث » توثیق موسی مبرقع
- ابواب العبادات » انواع استحاضه
- فقه » حرمت نگاه شهوانی به همجنس
- علوم الحدیث » درباره هشام بن سالم و مومن طاق
- فقه » پرداخت کفاره روزه به سادات فقیر
- فقه » کیفیت تقدیر ارش در دیات
- امور عامه » نحوه تقلید از حضرتتان چگونه است؟ آیا رساله انتشار یافته ؟
- کتاب الحج و العمرة » اتیان اعمال حج در بخشهای توسعهیافته مسجد الحرام
- حدیث » علت استفاده کلینی از الفاظ و تعابیر مجهول
پرسشهای پربازدید
- حدیث » منظور از قول معصوم در مورد (علینا القاء الاصول الیکم وعلیکم التفرع) چیست؟
- فقه » فروش و اجاره عین معین یا کلی در معین یا کلی فی الذمه
- حدیث » اعتبار دعای فرج (الهي عظم البلاء..)
- حدیث » نظر استاد در مورد لیلة الرغائب
- فقه » حکم قمه زنی
- علوم الحدیث » سند روایت لیلة الرغائب
- ابواب العبادات » بازکردن حنک عمامه
- علوم الحدیث » ابو عبدالله احمد بن محمد سیاری و کتاب القرائات او
- امور عامه » نحوه تقلید از حضرتتان چگونه است؟ آیا رساله انتشار یافته ؟
- امور عامه » برای دست یابی به حالات معنوی سابقه چه باید کرد؟
سلام علیکم
شیخ منتجب الدین رازی (د. ح 600 ق) در کتاب الفهرست خود شخصی به نام أبو الفرج المظفّر بن علی بن الحسین الحمدانی را که از علمای قرن پنجم است از سفراء إمام صاحب الزّمان علیه السلام معرّفی میکند. منتجب الدین میافزاید که او بر مفید قرائت کرده و درس شیخ طوسی و سیّد مرتضی را شرکت کرده است اگر چه چیزی بر آنها قرائت نکرده است .
همچنین کتابهایی چون الغیبه، السنّه، الزاهر فی الأخبار، امنهاج و الفرائض از تألیفات اوست. (منجب الدین، الفهرست، 101 ش 359 .) تصریح منتجب الدین به اینکه او را از سفیران امام زمان میداند چنین تداعی میکند مفهوم سفارت و نیابت امام غائب تا قرن ششم نیز بین امامیه وجود داشته است و چنین قطعیّتی درباره ی به پایان رسیدن سفارت پس از نوّاب أربعه (که معمولا واژه ی سفیر بر آنها اطلاق می شده است) وجود نداشته است. آیا برداشت بنده صحیح است؟ لطفا در این باره توضیح بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم
ابهام یا اشکال در عبارت وارد است ، و بزرگانی هم ـ از قبیل قاموس ومعجم ـ بآن اعتراف کرده اند . ولی بنظر بنده چنین می رسد که مراد ایشان از سفارت در اینجا همان معنای مصطلح که بذهن خطور می کند نباشد . ممکن است مراد این باشد که بخدمت حضرت صلوات الله و سلامه علیه رسیده و از آن حضرت مطلبی را برای شخص رسانده باشد. مرحوم سید ابن طاووس رحمه الله در کتاب غیاث سلطان الوری نقدی کند از شخص ـ که نام و خصوصیات او را ذکر کرده ـ خدمت حضرت سلام الله علیه رسیده وآنحضرت پیامی را برای سید ابن طاووس توسط او ابلاغ کرده اند. حتی مرحوم سید می فرماید: باو گفتم از کجا میدانی من مراد حضرت باشم ـ گویا حضرت بآن شخص فرموده بودند : به سیّد بگو ـ آن شخص می گوید: اینگونه به قلبم خطور کرد که مرا از(( سید)) شما باشید . و در زمانهای معاصر هم معروف است که مرحوم شیخ محمد کوفی نامه ای را برای مرحوم جدّ بزرگوارمان حضرت آقای سید ابو الحسن اصفهانی می آورند و می گویند که از حضرت سلام الله علیه می باشد، همان عبارت معروف: اجلس فی الدهلیز وتواضع للناس (فکر می کنم ای گونه باشد) نحن ننصرک.
اینکه این سفارت چگونه بوده است ؟ چند احتمال می رود که دو احتمال اساسی تر می باشد.
اول: آنکه حضرت رسیده، و آن حضرت را شناخته، و با توجه باین واقعیت پیام حضرت را بآل شخص رسانده باشد.
دوم: آنکه خدمت حضرت رسیده و با آنحضرت را شناخته ، و پیام را گرفته و بعد از جدا شدن آنحضرت را شناخته باشد. گرچه عبارت فهرست اجمال دارد ولی ظاهرا احتمال اول اقرب است وعلی کل تقدیر: اثبات این گونه سفارت در ایام غیبت کبری خالی از اشکال نیست و الله العالم بحقایق الامور.